lærereS relationSkompetence - tre Synlige kendetegn


6 film om relationskompetence
Se hvordan lærere helt konkret handler relationskompetent i undervisningen - og få et professionelt sprog til at tale om relationskompetence.
I den første af seks film kobler ph.d. Louise Klinge sin praksisnære forskning med klip fra undervisning. I de næste fire film vises en hel række eksempler på synlige kendetegn ved relationskompetente handlinger fra læreres undervisning på forskellige klassetrin. Her fortæller lærere og børn også om deres samspil med hinanden. Se i den sidste film et oplæg af Louise Klinge om betingelser for læreres relationskompetence.

De tre synlige kendetegn på relationskompetence:
·  Læreren imødekommer elevernes psykologiske behov for selvbestemmelse, kompetence og samhørighed.
·  Afstemmere er de træk ved lærernes minik, gestik, ordvalg og tonefald, der giver børnene oplevelsen af at have en betydning for læreren.
·  Omsorgsetiske handlinger danner børnene til at møde verden respektfuldt og venligt. Det kræver, at læreren har hele det udviklende menneske på sinde og ikke primært fokuserer på rammer og regler.

De seks film
·  Ph.d. Louise Klinge udfolder sin forskning koblet med praksis: 20 minutter
·  Musik, 1. klasse, Gammelgaardsskolen: 15 minutter
·  Dansk, 2. klasse, Bistrupskolen: 12 minutter
·  Ugeskemarevolutionen, 7. klasse, Nivå Skole Nord: 15 minutter
·  Projektopgave, 7. klasse Bistrupskolen: 10 minutter
·  Ph.d.  Louise Klinges oplæg om relationskompetencens betingelse: 9 minutter

Se 6 film nedenfor
Se og print liste med markører her

  SE OG PRINT FLYER   KLIK PÅ BILLEDET

SE OG PRINT FLYER
KLIK PÅ BILLEDET


film 1 - Louise Klinge, kommenterer praksis

film 3 - Mette, Bistrupskolen 2. klasse

film 5 - Mette, Bistrupskolen 7. klasse

film 2 - Jytte, Gammelgaardsskolen 1. klasse

Film 4 - David, Nivå Skole Nord 7. klasse

film 6 - Louise Klinge - relationskompetancens betingelser