DOWNLOAD EN PDF KLIK PÅ BILLEDET    

DOWNLOAD EN PDF
KLIK PÅ BILLEDET

 

 

Udeskole i praksis - bevægelse trivsel og læring


Udeskole er et forholdsvist nyt begreb i den danske folkeskole. Denne filmserie viser, hvordan man kan arbejde med udeskole med store og små elever, i forskellige fag og med både land og by som ramme for undervisningen. Der findes ikke én færdig opskrift på udeskole. Se tre forskellige forløb og hør lærernes erfaringer med organisering, didaktik og klasseledelse.

Sophienborgskolen i Hillerød rykker i en dobbelttime danskundervisningen ud i nærområdet. Her arbejder 7. klasse med personkarakteristik i et boligområde. Filmen viser hvordan udeskole kan organiseres meget let og uden brug af ekstra ressourcer. Eleverne får lov til at undersøge, formulere sig og arbejde med faglige indholdsområder, mens de bevæger sig. Deres samarbejde og trivsel bliver også fremmet.

Arden Skole i Himmerland har 2. klasse en fast ugentlig udeskoledag. I kristendom er temaet denne gang “Hellige steder”, og de besøger en kirke. Filmen viser en struktureret udeskoledag med faste rutiner, masser af bevægelse og engagerede elever. Desuden ser vihvordan udeskole kan organiseres som en del af et længere forløb. 

 Tagensbo Skole i København NV har valgt at alle elever skal have en udeskoledag hver uge. Vi følger 6. klasse til betonfabrikken Unicon i fagene natur/teknologi og dansk. Tilbage på skolen støber eleverne selv plader og skriver forklarende tekster. Filmen viser hvordan eleverne får konkrete erfaringer og bruger deres sanser i et tværfagligt forløb. 

Målet er at vise hvordan udeskole som metode kan indgå i en længere og mere varieret skoledag og understøtter det faglige og sociale arbejde i fagene.

Se 3 film nedenfor – 30 minutter i alt
Download en PDF om filmene


Udeskole i praksis - Sophienborgskolen. Film 1

Udeskole i praksis - Tagensbo skole. Film 3

Udeskole i praksis - Arden skole. Film 2