Tre film om faglig trivsel for minoritetsetniske elever
– god praksis


Omdrejningspunktet for de tre film er, hvordan læreres praksis i et mangfoldigt klasserum kan sikre alle elever chancelighed. Filmene viser fra tre forskellige vinkler, hvordan undervisning kan medvirke til at mindske det veldokumenterede præstationsgab mellem majoritets- og minoritetselever. I alle tre film hører vi eleverne fortælle, hvad undervisningen betyder for dem.

De tre film
Den der taler, lærer – både fag og fagsprog” viser god sprogudviklende undervisning hvor eleverne arbejder mundtligt og lærer både sprog og fag.
”Kritisk farvebevist pædagogik” viser hvordan lærere kan medvirke til en meget mere inkluderende praksis ift. minoritetsetniske elever.
Nyankomne elever direkte i almenundervisningen ” viser den relativt nye praksis i Danmark med at integrere nyankomne elever, der ikke taler dansk i almenundervisningen.

Filmene er produceret i samarbejde med:
Maria Neumann-Larsen, konsulent, Sprogligudvikling.nu
Laila Lagermann, skoleforsker, PhD, Lailalagermann.dk
Produceret med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler
Tilrettelægger Marianne Rasmussen
Produceret af Filmkompagniet

SE OG PRINT FLYER KLIK PÅ BILLEDET

SE OG PRINT FLYER
KLIK PÅ BILLEDET



Klik på billederne nedenfor og se mere

Den der taler, lærer - både fag og fagsprog

Den der taler, lærer - både fag og fagsprog

Kritisk farvebevidst pædagogik i praksis

Kritisk farvebevidst pædagogik i praksis


Nyankomne elever direkte i almenundervisningen

Nyankomne elever direkte i almenundervisningen